Atlantilla

ATLANTILLA

 

Nitkutusta, natkutusta, vatkutusta ja valitusta – niitä ääniä ja paljon muita kuulee veneessä, varsinkin yövahdin aikana.  Äänillä on kerrottavaa ja tarinoihin tottuu, mutta kun tarina on uusi, herää mielenkiinto tarinankertojasta. Silloin tarkkaavaisuus herää ja haluaa tietää enemmän äänen lähteestä.  Tarina on paras tarkistaa saman tien, jotta saa tietää onko siinä perää.  Näin välttyy varsinaisilta kaupunkilegendoilta.
Sitten on niitä ääniä, jotka eivät koskaan selviä.  On hukkuneitten merimiesten valitusta ja valaiden huokailua. Onko ne niitä vai eivätkö ? Ei ole selvinnyt. Valitus kuului tutkatolpasta aina vain silloin kun tutka oli päällä. Sielu ja tutka ovat tietty molemmat hiukan henkimaailman asioita.  Iiris kuuli yöllä valaiden huokailua. Sen nyt ymmärtää, jos ajattelee valaan kannalta. Zaran vedenalainen puoli kauniisti kaartuvine muotoineen voi kyllä panna valaan huokaisemaan.  Ovat valaat tätä venettä kosineetkin.  Viisi pallopää valasta vuonna 2007 näyttivät paremman puolensa Zaralle. Tunnin ajan ne yrittivät saada Zaran kiinnostumaan sukeltamalla kölin alta ja aina vatsapuoli ylöspäin.  Ei onnistunut. Zara jatkoi matkaansa.

 

Hulluna Humalassa Atlantilla

 

Kaikki elementit kuin humalassa.  Vene huojuu ja keinuu.  Heittelee purjehtijaa odottamatta. Yöllä säkkipimeässä ei ole kiintopistettä, johon katseensa kohdistaa.  Onko edessä taivas vai meri ? Päässä pyörryttää.

Ajan mittaan matkan teko saa oman rytminsä.  Taivas, meri ja vene löytävät paikkansa ja sulautuvat kokonaisuudeksi – purjehdukseksi.

Onko kukaan koskaan nähnyt unia ollessaan humalassa ? En muista – voisi sanoa.  Mistähän johtunee ?  Eikö unet pohjaa valveilla koettuihin asioihin ?  Vai onko niin, että  ” muist men ” eikä siis unella ole pohjaa.

 

Parittajana Atlantilla,

 

Ei ole helppoa.  Paria ei meinaa millään löytyä.  Kerran jo löysin ja sitten se katosi.  Taas sai alkaa tämän vaivalloisen, mieltä askarruttavan seikan parissa touhuamaan.

Paritusta helpottaa kyllä se, että parittajan ja paritettavan on oltava toisiaan melko liki.  Enintään n. 30 metriä.  Ja harvalla seilorilla on tuon mittaista venettä.

 

Onnistuihan se.  He löysivät toisensa.  Löysivät, mutta eivät yhtyneet.  Niinkuin usein elävässä elämässä – löydetty, mutta ei yhdytty.  Kaksi erilaista sielua, Ipad ja Pc eivät siirtäneet tietoja bluetoothilla keskenään.  Tai ainakaan minulta se ei onnistunut.

 

Horta 200 NM

 

Keli on tuuleton, mutta ei kuopaton.  Huonoin keli mitä voi toivoa.  Ajetaan koneella. Turhan kovaa kun kuitenkin ollaan yön seutuvissa perillä.  Hortan aallonmurtajan suojaan voi kyllä koukun tiputtaa, jos niin on tarvis.  Aurinko paistaa – mutta vettä ei sada, niinkuin eräässä laulussa lauletaan.  Tonnikalaa illalliseksi.  Nappas kun tarjosin kuvaketta.  Sitruunassa kypsyy.  Sen mitä kypsyy.

 

Azorit

 

Näillä kauniilla saarilla olimme edellisen kerran vuonna 2008.  Silloin Faial´in saarella Horta´ssa ja Sao Miguel´n saarella Ponta Delgada´ssa.  Hortassa oli jälleen muitakin kuin me.  Kiinnityimme kolmanneksi veneeksi laituriin kyljittäin.  Hortasta jatkoimme matkaa Terceira´aan, Angra do Heroismo´oon.  Tämä Unescon maailmanperintökohde oli näkemisen ja kokemisen arvoinen.  Kauniin kaupungin kaduilla vietettiin ” Sanjoanis ” juhlaa, jossa esiteltiin saaren kansanperinnettä.  Esiintymislava oli tehty sopivasti satamaamme.  Esityksiä sai kuunnella pikku tunneille asti viikon verran.  Myös härät osallistuivat tähän kansanhuviin.  Härkäjuoksuja pidettiin kaduilla päivittäin.  Sataman veneen laskuliuskalla härät ajoivat juoksijat mereen.  Yksi härkä pääsi metrin päähän minusta.  Olin silloin jo turvallisesti muurin päällä.

Terceira´lla viihdyimme pari viikkoa.  Teimme huoltotöitä ja vietimme vapaata.  Sain uudet vantit Ruotsista Seldeniltä.  Takilan oli syytä olla kunnossa. Olihan edessä vielä aavaa merta Englantiin.

 

Matka Englantiin, Falmouth´iin

 

olisi voinut olla kuoppainen ja vastatuulinen.  Vanttien vaihdossa meni sopivasti aikaa, jolloin tuulet kääntyivät meille suotuisammiksi.  SY Ironside purjehti samaa matkaa kanssamme.  Kimppapurjehdusta en ollut aiemmin harrastanutkaan.  Falmouth´ssa oli mielenkiintoinen merimuseo.

 

Matkan päätepiste

 

tällä erää on Hamble Point, Solentin alueella Englannissa.  Hamble Point River on myös reitti rahtialuksille Southampton´iin.  Isot rahtialukset, vilkas huviveneliikenne ja virtaukset, jotka syntyvät neljän metrin vuorovedesta, tekivät tästä loppumatkasta mielenkiintoisen.  Maersk Line´n suurinta rahtilaivaa ei sentään tarvinnut väistellä.  Tämä ” monsteri ”  kävi Southamptonin satamassa meidän jälkeemme.  Sen pituus on 400 metriä ja sen sisuksiin lastataan 18.000 konttia kooltaan 20 jalkaa.  Mutta kyllä pienemmissäkin rahtialuksissa on ihmettelemistä kun ne pienen purjeveneen ohittavat.

 

SY Zara

 

on nyt nostettu maalle odottamaan talven tuloa ja / tai mahdollista uutta omistajaa.
Ai, että miksi ” maailman merillä ”.  Siksi, että ajatuksena oli todella lähteä purjehtimaan muailman merillä.  Mennä niin kauas ja kauan kuin huvittaa.  Kun tuli vene vähän kuin itsestään, vene joka oli varustettu pitkän matkan purjehdusta varten.  Palapelin palaset olivat lähes kaikki kohdallaan.  Ja tulihan sitä vettä nähtyä. Tuhansia maileja Välimerta ja Atlantin aaltoja.  Kaikkia seitsemää merta varten olisi jo vaadittu ihmisikä.  Niin paljon on maailmassa meriä, että se peittää maapallon pinta-alasta 2/3.

Suositeltavaa lukemistoa

Herman Melville, Moby Dick ” Mutta minä olen kahlannut kirjastojen lävitse ja purjehtinut valtamerten poikki ”

Dietrich von Haeften, Sturm was tun ” Maalla kohtaa vain ongelmia ”

Lewis Carrol, Liisa Ihmemaassa ” Liisalla ei ollut aavistustakaan siitä mitä sanat leveys- ja pituusasteet merkitsivät, mutta ne kaikuivat niin komeilta ja suurenmoisilta ”
John MacPhee, Looking for a Ship ” Eniten tässä pelissä rakastan sitä, että vihaan sitä niin paljon ”

Justin Scott, Shipkiller ” Vaikka merellä tekisi kaiken oikein ja noudattaisi jokaista sääntöä, se tappaa silti.  Mutta hyvä merimies tietää ainakin, missä kohtaa kuolemansa ”

 

Mainokset

Vastaa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s